ylvaaz

Alla inlägg under januari 2012

Av Ylva - 30 januari 2012 18:54

Hajsan hajsan !


Kan bara klämma in lite att Joanna är tillbaka från skidresan i Norge , vilket är häärligt !

Däremot blev det ingen vidare brabra start för henne första skoldagen ..

På idrotten körde vi lite "Dodgeball" , det är lite likadant som Spökboll, men inte helt samma sak .

Iallafall hade vi börjat utan att jag, Joanna och två tjejer till i klassen inte var beredda , så en kille sköt iväg en boll, och vi tre hann flytta oss , men Joanna fick bollen rätt i ögat , otur på hög nivå !

Så det blev svullet och hon såg ingenting på en lång stund , hon kunde inte ens öppna ögat :/

Senare idag efter skolan åkte hon till sjukhuset , och hon har skada på hornhinnan.. Tycker synd om henne , verkligen !


Men det jag tänkte göra här på bloggen ikväll var att köra lite reklam för olika bloggar !

Hade verkligen inget intressant att skriva om , så tänkte ta itu med alla jag lovat att länka , och också några jag själv rekomenderar ! :)


Så dom första jag börjar med är dom jag själv tycker ni borde se :


1. http://biebertime.blogg.se/

2.http://fokis.se/

3.http://nellieberntsson.se/

4.http://cometen.blogg.se/

5.http://listentomywords.blogg.se/

6.http://www.ponnysanning.se/


Biebertime.blogg.se är en en berättelse om en tjej som har förhållande med Justin Bieber , kan inte riktigt förklara den , men den är verkligen grymt, grymt bra ! Den låter kankse inte särskilt bra , men det är verkligen värt att gå in, när man väl kommit in kommer man inte ut igen !

Fokis.se har jag ju länkat tidigare , det är ju om "Foki" som bor i Thailand för tillfället med sin pojkvän Ricky , jättefin och kul !

Nellieberntsson.se länkade jag igår som ni vet , och det är ju helt enkelt om Nellie's liv !

Cometen.blogg.se är en blogg om hästen Comet , ur hästens synvinkel, så man kan ju säga att "hästen" "bloggar" .

Listentomywords.blogg.se handlar om ponnyn Rambo som var med i Ponnyakuten med Molly förra säsongen , det är en tjej som hade Rambo tidigare som skriver .

Rambo är såld till ett fösäljningsstall i Tyskland , och hon pratar med honmo , och skriver vad han berättar . Fin blogg , man förstår hur Rambo har det , han har blivit missförstådd .

Ponnysanning.se är en helt grym svallerblogg , som skriver det senaste , och en hel del annat , gå in där , ni ångrar er inte !


Sen ska jag slänga in lite vänners bloggar också , ni är beodrade att gå in på dom folket !

http://hoppfocus.blogg.se/  -min kusins blogg !

http://mylifeisntfair.bloggplatsen.se/ - en tjej i  min paralellklass !

http://jumpindressage.blogg.se/ - jossans blogg !

http://babyzz.bloggplatsen.se/ . Joannas blogg !

http://maddebarahona.devote.se/ - kompis i min klass blogg !

http://flams.blogg.se/ - kompis blogg !

 

 

Och nu ska jag avsluta med att länka annonsen på Valentiena , ponnyn som var tillsammans med Nicole i ponnyakuten förra säsongen , lovade Nicole att göra det , hon vill hitta en riktigt bra ägare till henne som inte är för långt bort !


Toppstammat KWPN sto



  

  

  

Typ : D - Inriktning : Allround - Kön : Sto - Födelseår : 2002

Namn : Valentiena



Toppstammat Holländskt halvblod sto Farmer-Kenwood ( KWPN) i ponnyförpackning 146,7 cm.
Ett unikt tillfälle för dig som vill nå toppen i oavsett diciplin då detta faktiskt är en liten häst.
Dressyr : Skolor, Byten, lätt till samling och ett steg som är otroligt kommer gå ända till toppen med rätt ryttare.
Hoppning: nollor och placeringar till och med Nationell L:A
Fälttävlan: startad p70 och nollat terräng och hoppning.
Valentiena är endast riden i två år och är bara i början av sin karriär.
Tävlad ett fåtal gånger pga ryttarens hälsa och då med mycket goda resultat.
Valentiena har tidigare gått med föl och har ett mycket högt avelsvärde.
Hon är den snällaste och raraste och mest lätthanterliga ponnyn du kan hitta.
Men hon är väldigt känslig i ridningen och kräver en rutinerad ryttare med mjuk hand.
Är i full tävlingskondition.
Mycket goda provridningsmöjligheter på stor anläggning.
Ryttaren på bilderna är 178 cm lång !
Lånas ej ut.
Utrustning ingår ej.
Säljes pga att ryttarens ponnytid är över.
https://www.facebook.com/profile.php...87253677961916
www.blup.se
Dressyr: LA
Hoppning: Msv B
Fälttävlan: p80
Priset kan diskuteras med rätt köpare.
 
Msv B hoppning L:A dressyr P 80 Fälttävlan

Pris : 120 000


Annonsen hittar ni här : http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=577040

 

 

Nu har jag lagt ner min kväll här , så hoppas ni är schyssta och går in på alla bloggar !

Pussen ! ♥

Av Ylva - 28 januari 2012 21:29

Heeej !

Börjar med att säga att jag älskar er som kommenterar , gillar och som kollar här dagligen !


Idag vaknade jag vid 8 , då gick jag ut och släppte ut pållarna som var totalt galna ute i stallet , sen körde jag in hö i stallet och gick in och åt frulle !

Blev lite blandat , flingor , taco-chips och sånt intressant ni vet !

Fanns inget vettigt på TV , så kollade på ungefär 20 avsnitt av "True Jackson" på Nickelodeon ..

Sen kollade jag igenom den nya Hööks-katalogen som kommit , måste bara säga : LOVE IT !

Jättehärliga färger och fina designer på sakerna , ville ha nästan allt...

Om ni inte sett, så är Nellie Berntsson med i den , hon från Ponnyakuten och succé-bloggen som ni hittar här :

http://nellieberntsson.se/

Hon är grymt söt och gullig , har jättefina hästar och superfin "blogg" !

 

Nellie Berntsson .


Satt inne när jag hör Loppan göra sin *host* "hemliga" knackning på dörren , vilket innebär att banka på som ett psykfall tills man öppnar ..

Men precis när hon kom hade jag tänkt gå ut och rida Kirran en liten stund , så gav henne en apelsin och gick ut till stallet.

Hon känner sig alltid som hemma så hon klarar sig själv .. ;)

 

Körkby innan vi går ut ♥


Så jag red i snön i skogen , jättemysigt och härligt ! ♥

 

Gissa om Kirky uppskattade det ? Taggad till tusen var han :)


  

Sötnosen inne i varma stallet igen ♥


 

Duktiga gubben visar att han kan vacker hov !

 

Fina killen ♥


 

Lite bilder på Kirky när han krubbiter , ni ser ju boxdörren och boxväggarna , han äter sig ur boxen snart !

 

 

Körkby inspekterar stallgolvet..

 

Kirky hör ljud..

 

My angel on earth..♥

 


Så , måste stänga av datorn , så hejdå , LOVE ♥

SOV BÄST !

Av Ylva - 26 januari 2012 19:03

Här kommer ännu en text som förberedande för övningarna som kommer sen , som jag sagt rekomenderar jag starkt att läsa dom :)


 

För att kunna sätta oss in i hästens värld ordentligt måste vi först kliva ned från hästryggen.
Alltför många människor tror att det är bara där men kan arbeta med hästar, men gemot att sitta av och betrakta vår häst kommer vi att lära oss mycket mer än av flera timmars ridning .
Det existerar ett par helt elementära regler i en hästflock.
Dessa regler säkerställer hästens existens och överlevnad .
För att förstå hästen och hästens handlingar måste vi se den som det djur den är, nämnligen en häst och inte ett idrottsredskap.
Det är felaktigt att tillskriva hästar mänskliga egenskaper, och man borde inte heller passa och sköta sin häst som om den vore en bortskämd knähund .     
Ingenting kan vara mer galet!
Hästen ska respekteras som det djur den är och vi människor ska lära oss att uppfatta hästar som indviduella varelser.
Hästar har olika temperament och därför har de olika behov, vilket vi har ansvar för som hästfolk.
Hästar är flock-och flyktdjur .
Som flockdjur har hästarna ett grundläggande behov av en ledare.
I naturen är oftast en ledare ett äldre sto som uppfostrar och bestämmer över de andra hästarna i flocken .
Hingstarnas uppgift är däremot att upptäcka faror , bekämpa rivaler och styra tempot och inriktningen hos flocken.
Hierarkin i flocken är en viktig del av hästens instikter och den skapar trygghet för hästarna .
Rangordningen förorsakar dock en viss oro bland de hästar som är nederst i flockens hierarki , eftersom de hela tiden försöker höja sin status . 
Om en häst visar tecken på svaghet flyttas den ner i flockens rangordning.
Detta betyder att flockens ungdjur hela tiden försöker försöker göra sig förtjänta av en högre placering i hierarkin .
Hästar uppfattar ofta människor som svaga vilken uppfodrar dom till kamp.
Men kampen är ojämlik därför att hästen inte har möjlighet att kämpa på sina egna villkor.
Detta medför att hästen blir frustrerad och kan bli deprimerad,  eftersom dess instinkt direkt säger den att den ska kämpa mot svaga medlemmar i flocken .
När vi upplever att hästar protesterar i det dagliga umgänget beror det altså på hästens instinkter.
Det är därför felaktigt att enbart klandra hästen för alla de problem som uppstår i samvaron med den .
I stället bör man sätta sig in i hästens situation och tänka över vilken maktposition man utstrålar i förhållande till hästens naturliga instinkter.  







Kommentera vad ni tycker om det här , det vore bra :)

Av Ylva - 25 januari 2012 20:56

Hejsan hoppsan bloggen !

  

Idag har jag spenderat pengar !

Åkte in till Stablestore med Essie och Jossan , eftersom dom hade stor rea där , mellan 30-70 % !

Jossans fina blogg hittar ni här , rekomenderar att kika in !

http://jumpindressage.blogg.se/


Gjorde av med ca 1 100 kronor på Stablestore , sen köpte jag annat som glass , godis och mina favoriter : CHEEZ CRUNCHERZ ! ♥

Jag svär , säkert 10:nde påsen jag ger mig på detta året ..


Lite bilder kommer såklart på mina shoppingfynd :)

Röd text = reapris


  

Mörkblått Jacson schabrak med gul Stablestore logga .

249 :-    225 :-

 

  

Lucky Horse hästgodis med smak av örter och vitlök .

49 :-

 

 

  

Svart dressyrträns Kadett med vitt foder på nosrem och pannband.

300 :-

 

 

Mörkblå Glen Gordon mössa med vit Stablestore logga .

50 :-


  

Stain Master torrschampoo .

149:-

 

  

Globus sporrar med korta , runda "skänklar" . Tillhörande sporrremmar.

99 :-



  

Svarta benskydd med fårskinn .

280 :-



  

Isbroddar .

64 :-

 

  

Sen en liten bild på kärleken !

 

 

Natti natti folket  ! ♥

Av Ylva - 23 januari 2012 19:29

Oj , ett par dagar sen jag bloggade senast , shame on me !


Men jag lever trots allt ! Alltid något :)


Som ni ser har jag ny header och ny design ! Det var på tiden , den förra var a w f u l  !

Denhär är ju kanske ingen höjdare direkt , men den får duga ett tag (:


Har "lite" bilder från gårdagen när jag var ute och gick en runda med mamma och Henrik .

Jag har träningsvärk i båda benen idag , härligt !

 

Så  oavsett om ni vill se dom eller inte , så lägger jag upp några !


 

Ångrade att jag inte tog med en pulka som jag kunde "rejsa" i backar med ;)


 

 

Ett par söta unghästar utanför en stor hästgård en bit härifrån :)

 

 

 

 

 

Jag sprang , och dom galopperade efter , så jag stannade upp för att få en fin bild när dom sprang i snön, men då bröt dom av till trav och vände , så det blev ingen vidare bild ..


 

 

Ardennerhästar

 

 

Inte ardenner , men gick i samma hage :)


 


 


 

 

 

 

Borta och hälsade på Loppans hästar lite , Prince och Blackie på bilden .



Om tre dagar , alltså på torsdag kommer Loppan hem igen !

Ovanligt tyst och lugnt är det , men också väldigt tomt och tråkigt !


Skolan är sjukt dryg utan Joanna , men jag lyckas hålla mig vid liv , hon kommer hem igen på söndag :)


 

Någon bild.. xd


Sov gott , och lämna en kommentar , fråga eller bara gilla bloggen !

Tack !♥


Av Ylva - 18 januari 2012 20:05

Fick önskemål om att berätta om varför jag och Ally var på Ponnyakuten och hur det var på castingen så var beredda på ett långt inlägg ;)


Det började med att jag började repa mig lite från min rädsla och faktiskt började rida Ally , så jag tog med henne till dressyrlektioner hos Kerstin .

Jag var ganska nervös , det är alltid nya hästar i ridhuset och hon kunde bli lite på tårna vid sådana tillfällen , nytt ställe - nytt sällskap , det brukade få henne på spänn .

Men hon rörde inte en min , verkade mest nöjd med att vara där och så.

Dom första lektionerna gick det bra .

En lektion hade jag tillockmed börjat våga galoppera med henne igen och vi red på en stor volt högst uppe i ridhuset . Ganska länge hade vi galopperat och Ally började tröttna en aning ..

Då kommer det in två nya ponnysar i andra änden av ridhuset..

Ally rusar ut ur volten , sätter iväg i världens galopp och gör en lång rad med bockningar ..

Jag kommer ihåg hur jag låg i luften och försökte få tag om halsen och ta mig tillbaka i sadlen , men hon gjorde en till bakutspark och jag tappade taget ..

Flög framåt och minns att jag tänkte att hon inte skulle hinna gå åt sidan i farten , att hon skulle trampa ner mig .

Jag tog emot merken med handen , sedan huvudet , och strax efter en hård duns i ryggen ..

Ally fortsätter till andra sidan och blir infångad och folk kommer fram till mig och ställer tusen frågor..

Jag försökte förgäves få luft , men den hårda smällen hade tagit andan ur mig och jag kunde varken få in eller ut luft..

Kerstin och mamma hjälpte mig och höll mina armar , och tillslut fick jag ju tillbaka andan ..

Huvudet värkte och när jag reste mig upp var det en outhärdlig smärta i handleden , jag började ta upp den för att rätta till hjälmen , men kunde inte lyfta den längre än till hakan , knappt det .

Mamma satt upp och red henne , hon gjorde några små skutt och bockningar , men inget farligt .

Jag satt upp och skrittade på henne när mamma ledde henne eftersom jag inte kunde hålla tygeln , sen lastade vi henne och åkte hemåt.

Armen gjorde något så grymt ont ..

 

Det visade sig iallafall att armen bara fått en rejäl stukning och jag gick med bandage ett tag , så då hade jag en ursäkt till att inte rida henne.

Men armen blev bättre .. Såklart . Och man förväntade sig att jag skulle börja rida igen , men så blev det inte .

Det hände någon gång att mamma fick iväg mig , men jag var livrädd varje gång . ( nu börjar det bli känslomässigt..)

Mamma märkte det , och orkade helt enkelt inte se på det längre .

Hon vet hur mycket jag igentligen brinner för hästar och ridning , och hur mycket jag älskade Ally .

Varje gång hon föreslog att sälja henne skrek jag och tvärvägrade .

Jag vägrade erkänna att jag inte vågade . Mest vågade jag inte erkänna det för .. mig själv...

Jag vägrade acceptera tanken att jag var... rädd.

Jag var rädd för min egen häst . Rädd för att sitta på min älskade ponnys rygg .


Mamma sökte lösningar överallt , men jag var helt imun .

Jag var okej , folk skulle inte bry sig så mycket . Mitt problem helt enkelt.

Hon föreslog ponnyakuten , och som mina vanliga reaktioner skrek jag ..


Det började bli droppen , inget funkade .

Mamma tog saken i egna händer .

Hon skrev ett brek till Tobbe , utan att jag visste om det.

Några dagar / veckor senare berättade mamma att hon skrivit en ansökan , och gissa vad ? Jo , jag skrek ...

 

Härliga tider...♥

 

Ett par veckor senare var vi ute och tränade min ponnytravare Dollar , jag tävlade nämnligen trav innan , men slutade i somras av olika anledningar som inte hör hit .

Mamma går på andra sidan vägen och sträcker på benen och jag sitter i vagnen och skrittar av Dollar , så ringer telefonen .

Hon pratar ganska länge , hon låter glad .

Som jag alltid gör sitter jag och försöker lista ut vem hon pratar med .  

Brukar lyssna på tonfallet , vad dom pratar om osv..

Men kunde inte "identifiera" personen hon pratade med , så var ganska spänd på att veta vem det var .

" ...Ja det gör vi ! Dessamma , ha det bra , vi hörs ! Hejdå ! "

Småleende lägger hon på samtalet och tittar på mig med ett hemlighetsfullt leende på läpparna .

-Det var ponnyakuten . Du ska på casting !

Jag är rätt säker på att jag såg ut som en gulsfisk i det ögonblicket , jag kan säga att det var alla känslor på en och samma gång !

 

Jag och Dollar på Gentlemannadagen i Jägersro för ganska många år sedan . Fråga mig inte vad för slags outfit det skulle likna...

 

Ally såg ut som en fet ko och hade värre kondition än deltagarna i Biggest Loser , så nu var jag tvungen att börja rida !

Jag visste om att jag skulle göra bort mig tillräcklit , så att visas i TV med en häst som springer och svettas och flåsar efter två varv i trav skulle inte göra saken mycket bättre !

Det blev en vändning , tanken fick mig mod och jag tillockmed hämtade henne och red henne själv när mamma var på jobbet , varje dag !

 


Dagarna närmade sig Dagen !

Jag minns hur jag låg i sängen tidigt på kvällen och tänkte att just vid denhär tiden imorgon har jag varit på ponnyaktens casting .

Vid denhär tiden imorgon vet jag hur det är att vara där , jag har gjort det . Nu är det ett oskrivet blad som imorgon , vid denhär tiden , kommer vara fullt .

Men jag vet inte vad , på det papperet , det kommer innehålla..

En konstig känsla ..

Jag låg och tänkte på och gick igenom allt jag behövde till imorgon , jag ville verkligen inte komma fram och ha glömt något .

När mitt huvud var på vippen att sprängas av alla tankar la jag ner huvudet, blundade och somnade..


På morgonen vaknade jag , för ett ögonblick kände jag mig trött , men på fyra sekunder mindes jag vilken dag det var , och jag blev plötsligt klarvaken .

Drog på mig ridbyxorna , tröja och gick ner och ut i stallet och började rykta Ally .

Kan lova att nästan en hel pälsglansflaska gick åt , och det blev en del slitna ryktborstar , jag la ner TID !


Mamma kom ut och vi skulle köra . Släpet var påkopplat.

Jag la på henne det splitternya blåa fleecetäcket och ledde ut henne .

Vi lastade , och ... Vi var påväg !

 

När vi körde ut på E22:an tog mamma fram baguetter hon gjort med pålägg , jag tog en tugga , men den liksom växte i munnen..

Lyckades mirakulöst få i mig halva ..

Vi körde och skyltarna med " Lund" började bli tätare och tätare ..

Vi kom till en liten mysig by och körde igenom , och jag ser en liten skylt "Torns ryttarförening" , vi svänger in på en väg och mamma ropar:

- Nemen titta , där är det !  Ser du Tobbe i paddocken ?

En liten tjej på en ponny avslutar ett samtal med Tobbe och skrittar ut sin ponny på långa tyglar .

Vi närmar oss , och svänger in på stallplanen , där det står massor av bilar och transporter.

Tankar virrade i huvudet ...

När vi parkerat och mamma just stängt av mororn börjar jag storgråta..

Jag var så nervös..

Samlar mig , torkar ur ögonen och går ut ur bilen.

Jag går och tittar till Ally som håller på att spricka av nyfikenhet !

Vi går och frågar efter toaletten , som låg i ett av ridhusen.

När vi kommer ut och börjar gå mot transporten tittar jag på en tjej som hoppar en skäck i padocken .

Vi träffar någon som frågar om oss och vilken tid vi skulle in , sen fick jag ett långt häfte med papper jag skulle fylla i om mig själv , med massor av frågor .

På ett vitt plastbord en bit ifrån paddocken stog olika sorters kakor , och jag lyckades få ner några havreflarn .

Överallt sprang folk runt med små ponnisar , några skrittade av sina efter mötet med Tobbe och några förväntansfulle red fram dom på stallplanen .

En bit iväg sitter en liten kille på en pall med en tjej bakom sig som håller ett stort svart skynke .

Han blir filmad av en kille och han berättar om sitt problem.


På papprena var det frågor som :

Vilken är din favoritlåt, och varför tycker du om just den ?

Kan du berätta om en speciellt rolig händelse du varit med om ?

Har du syskon, och hur gamla är dom ?

Vad är det längsta du varit hemifrån och vem var du med då ?

Vilka program ( förutom ponnyakuten ) gillar du mest ?

Om du skule få välja en person ( i hästväg ) skulle du vilja träffa , och varför ?

 

Jag hann ungefär hälften kankse , sen sa dom att vi kunde ta ut henne ur transporten .


Ally var på TÅRNA !

Hon steppade runt , runt och gnäggade .

Lite generat kikade jag på dom lugna , smäckra korthåriga ponnyer som gick runt på ridanläggnignen , och sen på min tjocka , lurviga galenpanna ♥

Det var knappt vi fick på sadeln , jag trodde aldrig den skulle på , men faktiskt , tillslut satt den på , STADIGT !


Så fort jag lyckades komma upp  i sadlen blev hon som förbytt !

Helt cool gick hon piggt , men snällt , framåt och lydde min minsta vink . Som om hon visste att det här var viktigt för mig .


Vi red runt , travade och värmde upp .

Anna , Tobbes hästskötare kom fram och klappade henne och sa " Är det det här som är islandshästen ? "

Jag fick en "fluga" , en liten mikrofon som gick innanför jackan och satt fast på kragen.

Hon pratade och klappade lite , sen stegade hon iväg .

Det kom en familj gåendes med en snygg svartskäck .

Ally tyckte defentivt den var snygg ! Hon blev helt till sig och stod och spände sig och frustade och gnäggade och spekade med hoven , och dom ställde sig framför och log !


En stund senare kom Anna och ropade på mig och sa när jag skulle träffa Tobbe , och jag fick rida lite en bit ifrån paddocken .

Längre bort stod filmteamet vid ett terränghinder i form av en stor grov stock mellan två träd .


Ally såg den stora gråa mikrofonen som dom håller på en lång pinne och hon trampade runt och fnyste .

Mamma kom fram och klappade lite , sen ser jag Tobbe komma gåendes .

Mamma backade lite åt sidan och han gick fram till mig och Ally .

 


Han pratade lite om vad som hänt och klappade Ally , fortfarande var hon misstänksam mot kameramannen och mikrofonen .

" Du och jag ska bara prata idag " sa han och log mot mig , sen tog han Allys tygel och ci gick mot terränghindret.

Han säger att han inte är magsisk , men det tror jag inte på.

Ally blev plötsligt helt lugn igen och trippade glatt efter !


Han bad mig hoppa av och sätta mig på stocken , så vi satte oss och jag höll Ally framför mig .

Jag trodde hon skulle försöka gå därifrån , äta gräs eller hitta på några dumheter , men hon skötte sig exemplariskt !

Mikrofonen ovanför hennes huvud störde henne inte alls och ibland lyfte hon stolt huvudet och tittade med pigg blick rätt in i kameran .

I ungefär en kvart satt vi ner och pratade , han är riktigt trevlig och ödmjuk . Bra lyssnare .


Jag skrittade av henne , sen lastade vi henne igen och jag gick och skrev resten av papperet och frågorna .

Det kom fram en tant och en gubbe  ( om jag får säga så ) som kom från tidningen , tanten ställde frågor och gubben knäppte foton efter foton och mumlade .


Vi hälsade hejdå till folk och åkte hem .

Jag var nöjd.

 

Jag älskar dig , nu , och för evigt ...

 

Ett par veckor senare kommer det en artikel där jag och tre andra är på bild , där stod det att jag hade "brutit armen" ;)


Jag var med ganska länge senare när det sändes , det var FÖRFÄRLIGT !


Dom sa att jag inte kom med till lägret , men att det var riktigt nära..

Jag hade tydligen "varit inne" , men dom hade valt en annan i mitt ställe.


Det blev en väldigt lång historia , men jag hade något att göra ikväll !


Godnatt allihopa , jag har en till ponny som jag inte tänker förlora på samma sätt , och han är hungrig !

Jag älskar er, sov gott !


Av Ylva - 18 januari 2012 18:08

Någon ville ha övningar som hjällper en att få bättre relation med sin häst och så , så jag tänkte lägga ut texter och övningar från en bok jag har här hemma som är riktigt bra .

Boken heter " Från ryttare till häst" och är skriven av en norsk tjej som sysslar med Natural Horsemanship .


Jag börjar bara med en text som får en att tänka sig in lite i hästen .

I början blir det mycket text, som en början för att förstå , men när man kommit över det är det mest övningar och någon enstaka kortare text :)

Jag har som sagt tagit det ur boken , så det är hennes ord och inte mina , därför har jag satt ** där det står "jag" .


 

Alla som har eller haft med hästar att göra har vid någon tidpunkt känt en fascination för djuret som kan härröra från beundran eller kärlek.
Många älskar hästar därför att de utstrålar både skönhet och spänning.
Men varför slutar ofta denna fasciation ofta i missförstånd och förargelse?
Svaret är inte entydigt, men problemet uppstår inte sällan därför att ryttaren har vissa förväntningar som inte kan infrias.
Många ryttare blir till exempel besvikna när de tvingas inse att de inte kan få makt över detta vackra djur . 
*Jag* har fått inntrycket av att kärlekn till hästar ofta vänds till irritiation, eller kanske rentev hat , därför att hästar och människor inte talar samma språk.
Huvudproblemet ligger altså i bristande kommunikation vilket först och främst gör ryttaren frustrerad , men hästarna lider också av att de inte kan uppfylla våra önskningar.
Genom att lära oss hästarnas språk kan vi undvika många v de missförstånd som dagligen förekommer i hästvärlden.
Ridningen blir på så sätt till ett sammarbete istället för en kamp , och drömmen om en förening mellan häst och människa kan förverkligas utan besvikelser.
Hästens humör blir bättre om du tillgodogör dess fysiska , psykiska och sociala behov.
Du kommer få en kamrat som frivilligt följer dig och utför sitt arbete med glädje.
Därmed försvinner också många problem i arbete under ryttaren. 
Om du förbereder finkommunikationen mellan dig och din häst kommer det att stärka sammarbetet och du känner större glädje vid ridningen.
Samspelet kan bli så tätt att du förutser hästens handlingar innan de inträffar, och omvänt kan du få en känsla av att hästen läser dina tankar innan du själv hinner uttrycka dom .
--------------------------------------------------------------------------------
Ingen annan läromästare är så kritisk och nogräknande som hästen. 
Här kan ingen ljuga och ett gott betyg får man endast efter  hederligt arbete. 
Resultatet visar sig senare i form av belöningar från hästen, som kommer prestera sitt yttersta för dig.
---------------------------------------------------------------------
Din dagliga samvaro med hästen och den tid du använde tillsammans kommer att ge dig några av dina finaste upplevelser.
Genom att lära oss lyssna till hästens språk
lär vi oss också känna oss själva bättre. 


"också utan ryttare förblir en häst alltid en häst.
Men en ryttare utan en häst är alltid bara en människa " 
 

  

Så , det var det första , det blir att stå ut med det i början .. ;)


Hoppas det hjälper något , ska försöka uppdatera det här regelbundet om någon tycker det är intressant ?

Av Ylva - 16 januari 2012 20:06

För det första , jag har hittat sladden till kameran nu ! *HAPPYFACE*


Så när vi kan så slänger jag upp en bild på lappen från Ulrik ♥

 

 


Sitter och tittar på Idrottsgalan , håller tummarna för Rolf-Göran Bengtsson !

Han är såå värd priset !

Så om ni vill göra mig en tjänst , ring och rösta på vår Roffe!

09920603
 
  
 
 
Jag måste säga att jag är helt deprimerad .. Joanna åker till Trycil , Norge på fredag natt , så skolan kommer bli helt död ...
Och sen kommer Loppan åka till Sälen med sin skola på lördag , så då har jag inget att göra efter skolan .. :(
Känner att jag borde leta upp några fler av mina vänner och börja träffa dom mer ..
 
Men nu ska jag tagga framför teven , ha det gööött !
  
Ojojoj , bjuder på mig själv jaa.. Tog en snabb bild , haha !
You just live once !

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards