ylvaaz

Direktlänk till inlägg 7 april 2012

Från ryttare till häst - Utrustning

Av Ylva - 7 april 2012 10:38

Här kommer redan en till del av FRTH , och nu börjar vi äntligen närma oss övningarna !

Men först ; Utrustnigen !

 

Du behöver bara en mycket enkel utrustning när du sitter av hästen för att lära dig dess språk .
Du ska använda en grimma och en lång lina på ca 4 meter.
Det kan vara en helt vanlig grimma , men en del kan ha en stor användning av en repgrimma.
Det är en grimma som är tillvekat av ett ca 7 meter långt rep.
Grimman binds med knutar och kan därför inte gå sönder.
Trycket på hästens nacke är också större eftersom nackstycket är smalare än en vanlig grimma .
Repgrimman är nödvändig för *mig* då *jag* behöver ett sorts verktyg som kan hålla igen till och med de starkaste hästar .
När trycket från grimman är större i nacken behöver *jag* inte använda på långt när så mycket kraft som annars , när kampen verkligen uppstår.
Hästar är fysiskt starkare, men *jag* kan tvingas överbevisa den motsatsen .
Linan ska vara tung, så den *jag* använder är 4,5 meter lång och väger med kabinhake ca 800 gram .
Linans längd gör att du kan röra dig på rejält avstånd från hästen.
Detta är ovant för de flesta som har haft med hästar att göra .
Fördelen med den långa linan är att den ger hästen en känska av frihet, och att den ger dig själv en större säkerhet eftersom du kan arbeta på avstånd med hästen.
Linan ska alltid hänga löst när hästen försöker utföra den uppgift du ger den.
Varje gång hästen får ditt kommando att stå still ska linan sänkas så att den nudddar marken .
Eftersom den är tung upphör belastningen i hästens nacke tills du lyfter linan igen.
Hästen känner lyftet och den blir uppmärksam på dig och berädd på nästa uppgift.
*Jag* upplever gång på gång, när *jag* håller kurser , att folk har svårt att anpassa linans längd och låta den hänga löst hela tiden.
Det är dels av gammal vana, dels är många osäkra på om hästen ska hitta på att springa sin väg .
Det gör den inte när du arbetar på det här sättet -
Den upptäcker snabbt att träningen är rolig .
Du ger den frihet genom att   inte hålla den i kort lina och detta inverkar mycket positivt på hästen.
Efterhand som du vänjer dig vid linan kommer du inte att kunna använda något annat.
Du kommer att tycka att de vanliga linorna är för lätta och för korta.
I ställer njuter du av att ha den långa linan i händerna , för den ger också dig en känsla av frihet.
Senare i processen kräver uppgifterna en del redskap.
Du ska använda minst fyra bommar eller stänger, en presssenning och en träpall.
Dessa få föremål kan tjänstgöra som din träningsbana.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ylva - 30 april 2012 12:27

Hallå ! Jag slutar med denna bloggen, men fortsätter blogga på ny blogg ! Har flyttat över till Blogg.se , så fortsätt läs här : PlanetenY.blogg.se Ha det bra och tack för denna tiden :) Hejdå !...

Av Ylva - 30 april 2012 12:27

Hallå ! Jag slutar med denna bloggen, men fortsätter blogga på ny blogg ! Har flyttat över till Blogg.se , så fortsätt läs här : PlanetenY.blogg.se Ha det bra och tack för denna tiden :) Hejdå !...

Av Ylva - 30 april 2012 12:27

Hallå ! Jag slutar med denna bloggen, men fortsätter blogga på ny blogg ! Har flyttat över till Blogg.se , så fortsätt läs här : PlanetenY.blogg.se Ha det bra och tack för denna tiden :) Hejdå !...

Av Ylva - 21 april 2012 12:58

Hejhallå ! Nu kommer ett inlägg ! Jag är i Mälarhusen , mellan Simrishamn och Kivik , i ett hus vi hyrt åt morfar och hans fru Agneta. Anledningen till att jag inte skrev något om det i förra inlägget var det att Agneta läser här , och det sk...

Av Ylva - 19 april 2012 11:28

Heyy! Jag har ju som ni märkt inte bloggat på ett tag .. Jag har helt enkelt tappat lusten och funderar litegrann på att sluta. Iallafall bloggar jag just nu från mobilen , därför blir det lite knasigt och inga bilder. Det kommer inlägg s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards